Niels kører genne Arenberg Skoven til Paris-Roubaix Challenge 2015

Løbsberetning: Paris-Roubaix Challenge 2015

En våd forårsdag kørte Squadra Molteni’s to udsendte; Niels og Per, kørte den vanvittige forsklassiker, Paris-Roubaix Challenge 2015 i rigtig møgvejr. De har leveret denne medrivende beretning.

Roubaix 11. april: Vi har lige været nede på den lokale grill-joint i Tourcoing. Fantastisk burgermenu.

Men de 400 m derned var ikke kønne: Vi går som gamle mænd, der har skidt i bukserne…

Vi ligger i vores seng. Stængerne er brugte. Armene er ømme – men det gør godt med en stor 70 cl. 1664.

Skål!

Paris-Roubaix Challenge 2015: Vækkeuret ringede kl 04:00

Vi fik kørt noget havregryn med mælk, sukker og rosiner ned – og klædt om.

Kl. 05.00 var vi ved Velodromen i Roubaix, hvor vi skulle finde en parkeringsplads og bus nummer 7, som skulle køres os til startbyen Busigny.

Vi fik smidt bilen, gjort cyklerne klar – og lidt efter fandt vi vores bus. Der var hele 25 busser der skulle fragte ryttere og cykler til Busigny.

Vejret var overskyet, men mildt. Godt 1,5 time senere ankom vi til Busigny. Det var blevet regnvejr. Ikke voldsomt, men stille silende støvregn.

Paris-Roubaix Challenge 2015 skulle være uden regnjakker. Dem havde vi lade blive hjemme! Vi fik stoppet lidt plastikposer ind på maven – og så kørte vi.

Vi gav den godt med gas i starten. Vi kørte fra gruppe til gruppe. Ingen kørte dog stærk nok til, at vi ville lægge os dér.

Det gav varmen at lægge ud med tempokørsel.

Den simple opskrift: Træd til og hold høj fart

Efter 13 km ramte vi første Pavé. En 3-stjernet pavé på 2,2 km. Vi kom ind med god fart – og der blev bare trådt igennem.

Men mange ryttere kørte betydeligt langsommere (nogle holdte næsten stille) – så der blev overhalet indenom, udenom – og nærmest i spring.

Ikke mange kilometer efter ramte vi pavé 26, 25 og 24, der kommer lige i efter hinanden, med kun få hundrede meter asfalt imellem. Sammenlagt giver de tre pavéer godt 6 km brosten.

Glem alt om brostensveje i Danmark

De danske brosten er lagt af brolæggere, som kan deres håndværk – og har brugt fine brosten.

Samtlige paveer i Paris-Roubaix er mere eller mindre deforme. Mellemrummene mellem brostenene er fra 3 – 10 cm.

Ja, mange gange mangler der ligefrem en sten.

På nogle af paveerne er der en høj midte, hvor der ofte er lidt græs, jord eller kolort mellem brostenene. Dér er der lidt behageligere at køre.

På andre paveer er der i kanten lidt jord, gærs eller løst grus. Dér er der også fint at køre, men der er huller – så der kan ikke slappes af.

Per trækker fra

Efter godt 50 km trak Per fra.

På en pave ramte han et godt flow, men Niels kæmpede med rytmen efter et par overhalinger, der gik lidt skævt.

Regnen var også stoppet. Dog kom der kort efter en voldsom byge. Det var heldigvis dagens sidste.

Arenberg Skoven og knækket carbon

Efter yderligere 5 paveer kunne man i det fjerne se de legendariske minetårne lige før Arenberg Skoven.

Arenberg pavéen er på fem stjerner, og er 2,4 km lang – og den er som ingen af de andre paveer.

Brostenene er så dårlig lagt og vejen så deform, at man tror det er løgn. Det er surrealistisk så hårdt at den slår op i styret.

Den sidste kilometer er ren smerte – og det bliver samtidig ekstra hårdt at holde en nogenlunde moderat fart, da det stiger de sidste 700-800 meter.

Niels måtte ned og bide i brostenene, da en rytter styrtede foran ham. Han kørte halvt over fyren og landede oven på hans cykel – der sagde mistænkelige ”carbon-der-knækker-lyde”.

Niels kunne rejse sig op, rette styret – og køre videre.

Efter Arenberg var der godt 100 km hjem – og endnu 16 paveer! Pavee nr 14 var morderisk hård.

Det var en fire-stjernet pavé på 2,4 km. Men over halvdelen var i piv-modvind. Omkring 8-9 m/sek på åben mark. Det var et smertehelvede.

De to fem-stjernet pavéer Mons-en- Pévéle og Carrefour de l’Abre var egentlig ikke så slemme – men lange som ind i helvede.

Efter Carrefour de l’Abre var der kun få kortere paveer tilbage – og Roubaix kunne skimtes i horisonten. Enden på Paris-Roubaix Challenge 2015 var nær.

Det var en fuldstændig fantastisk fornemmelse at køre de sidste 5 km ind gennem Roubaix – kulminerende med en omgang på Roubaix Velodromen.

Resultater fra Paris Roubaix Challenge 2015

  • Per kom ind i tiden 5 timer og 51 minutter
  • Niels i 5 timer og 57 minutter (14.04.15 – opdaterede køretider)