Optakt: Grand Prix Vejle Ådal 2021

Grand Prix Vejle Ådal (GVPÅ) køres for 7. gang på lørdag. Endnu engang med ny rute – og efter sigende også med nye skilte, er viser den rigtige vej. Squadra Molteni stiller til start med top-trimmet 6-mandshold – og går som altid efter sejren.

Squadra Molteni går som altid målrettet efter sejren – og efter hele podiet.

Vi har udtaget Kaptajn Niels Bjørnsteen, Løjtnant Kasper Bruyére Sørensen, Capitaine de la Route Peter Meinert, Claus Bech, Carsten Jacobsen og Lars Munch, fortæller Sportsdirektør Klaus Maarup Kjærsgaard.
Vi har en klar plan til på lørdag. Og jeg kommer til at følge planen tæt nede fra følgebilen – og skulle der opstå uforudsete udfordringer – ja, så har jeg et godt lager af klistrede dunke og bilruden rullet godt ned…

Nye pile
Men det er ikke let at køre GVPÅ. Det har de seneste 4 år været en præstation blot at finde vej til mål – uden at køre forkert. Ryttere er blevet ledt ind af indkørsler, gårdspladser og kratluster-hjulspor. Vel at mærke af officielle GPVÅ-pile. Og så har der været de pile, der var røde, men egentlig skulle være blå! Eller pile der ikke var pile – eller slet ikke var der…
Men i  år forlyder det, at der er blevet produceret helt nye pile i kvalitets krydsfinér.

Ny hemmelig rute
Også ruten til GVPÅ er ny i år. Da det kom Kaptajn Bjørnsteen for øre engang i januar, forsøgte han at få et kort over den nye rute, så Squadra Molteni kunne begynde af forberede sig. Men den nye rute, der var blevet godkendt af Vejle Kommune allerede i oktober, var åbentbart hemmelig – for den skulle først offentliggøres i begyndelsen af marts!

Det er ikke let at forberede sig til GVPÅ. Først bliver ruten hemmeligholdt. Og da det endelig lykkedes mig at presse et rutekort ud af Bagmanden bag GVPÅ, viser det sig at være fejl på rutekortet, fortæller Kaptajn Bjørnsteen.
For da vi i begyndelsen af marts var ude for at køre rekognoscering af den nye rute, opdager vi, at rutens pavé nummer 2 endte blindt inde på en gårdsplads.

GVPÅs ruteansvarlige lover dog, at nu er der ikke fler fejl på ruten.

Spektakulært eller farligt opløb
Der er som tidligere år opløb ned af Springbjergvej, der ligeledes markerer den sidste kilometer. Men i år drejer ruten efter 250 meter af opløbsstrækningen pludselig 90 grader til venstre – og ind på 2 hjulspor af grus. Herfra går det ind i en lille skov, hvor der venter endnu to 90 graderssving på grusvej. Herefter fortsætter opløbet godt 300 meter på grus inden der igen skal flettes højre ud på Springbjergvej – og de sidste 100 meter ned mod mål.

Vi har nu prøvet at træne opløbet flere gange. Stort set hver gang har vi haft styrt eller punkteringer, afslører Sportsdirektør Klaus Maarup Kjærsgaard.
Nu ved vi hvor det løse grus og de skarpe sten ligger. Men det bliver måske lige lovligt spændende, når der i opløbet med kun 100 meter til mål, skal flettes ud i trafikken fra en skovvej. Men jeg er sikker på, at Bagmanden har sat en flagpost ud netop dér, for at standse trafikken.

Grand Prix Vejle Ådal køres på lørdag 8. maj med start fra bindeballe Købmandsgård kl. 09.30 (race) og 10.00 (gentleman).