Kløverløbet 2021

Vi forbinder ofte et 4-kløver blad med held og lykke. Men det var ingenlunde tilfældet, da Squadra Molteni stillede til start ved Kløver Motionsløbet i Stjær. Kun Kaptajn Bjørnsteen fuldførte løbet – resten af holdet fik defekt, kørte forkert – og en enkelt sov for længe.

Squadra Molteni havde allerede tidligt på året fået tildelt et wildcard til Kløver Motionsløbet. Så der lå et moderat pres på holdet, for at præstere det optimale. Derfor havde sportsdirektør Klaus Kjærsgaard udtaget et specialt udvalgt hold bestående af Kaptajn Bjørnsteen, Lars Munch, Svend Seegert, Jens Stærk, – og meget taktisk også Grane og stagiaire Maris Maaløe på tandem.

Jamen, jeg satsede på, at Kaptajnen, Svend, Lars og Jens ville rydde podiet i stålklassen – og så øjnede jeg sikre sejre i henholdsvis tandemklassen og mix-tandemklassen. Men sådan skulle det desværre ikke gå…, fortæller en sportsdirektør Klaus Kjærsgaard.

Det startede ellers godt. Eller det vil sige, at ved starten manglede Jens Stærk. Han meddelte 10 minutter inde start, at han havde haft rod i sine whereabouts – og ligeledes sovet for længe. Men kort efter starten ligger Lars og Svend et vildsomt tempo og får kørt Kaptajn Bjørnsteen helt frem i spidsen af feltet. Men uheldigvis får Lars en siver på baghjulet – og må køre i depot 3/4 ude på første omgang.

Lars var stærkt kørende – men det er jo klart, at han ikke kunne fortsætte med at ligge og angribe bakkerne med et fladt baghjul. Så derfor sendte jeg Svend i front, fortæller Kaptajn Bjørnsteen

Men Sved Seegert havde dog glemt at nærlæse rutekortet til Kløver Motionsløbet, der består af en del små-bakket og 2 mere alvorligere bakker

Jamen jeg indrømmer blankt… Det er det nærmest en juniorfejl. Jeg var kommet afsted med 45/18 som det letteste gear. Det er en gearing beregnet til ture på Amager, i Københavnsområdet og til ture i marsklandet ved Tønder. Og bestemt ikke beregnet til bakken op fra Dalvej ved Stjær, lyder det fra Svend.

Men ikke nok med at lave en junior-fejl i gearvalg, så blev Svend også ramt af defekt. Hans pedalarm gik løs (eller TRÅDT løs pga de enorme kræfter han måtte lægge i trådet for i det hele taget at komme op af bakkerne i den gearing) og han måtte kort før mål køre i pit for at få strammet padalarmen.

Det vides ikke med sikkerhed, om det var på grund af stress eller den tynde luft omkring Stjær, at både Lars og Sved kørte forkert efter de begge havde fået udbedret deres defekt. Men også Jens Stærk, der som tidligere nævnt sov for længe,  og fik sneget sig ind på rutens anden omgang, kørte også forkert i finalen.

Også Grane og Maria Maaløe måtte udgå med defekt. Grane og Maria stillede ellers op i tandem- og mix-tandemklassen – og de lå kort for de skulle ud på anden omgang, til et sikker førsteplads i begge klasser. Men så indtraf uheldet: Kæden knækkede. Efter løbet gik der løse røgter om, at Grane kort før starten havde lavede en modificering af kædelinjen på tandemen – hvilket nok ikke var så smart. Grane har dog en anden version:

Tjah altså Maria blev mopset over en 20% stigning og trådte kæden i smadder i rent raseri, lyder det fra Grane.

Da sportsdirektør Klaus Kjærsgaard så, at næste hele holdet smuldrede i stykker, kørte han op til Kaptajn Bjørnsteen og sagde:

De andre har defekter og rod i deres whereabouts – så nu stikker du på sidste bakke og kører den hjem.

Og det var hvad Kaptajnen gjorde. Feltet blev efterladt i på sidste bakke kort før Søballe – og Bjørnsteen kunne køre i mål på en sikker førsteplads i stålklassen – og sikrede dermed Squadra Moltenis ære…

Jo, det gik godt. Jeg havde gode ben hele løbet – men for ….. Der skal simpelthen strammes op på holdet. Det er jo næsten pinligt med så mange defekter og DNF’ere. Jeg er sikker på, at der er en del, der skal tage nogle ekstra lange føringer på søndag, hvor vi kører Mols Bjerge Motionscykelløb, lyder det fra Kaptajn Bjørnsteen.