Molteni vinder stålklassen i Ribe—Tønder-Ribe. Peugeot gennemfører overraskende løbet.

På domkirkepladsen i Ribe havde Molteni fans inden starten skrevet på de meget pænt lagte brosten inden feltet blev sendt afsted på 165 km, heraf godt 50 på grus og 6 km på brosten der lå mindre pænt end dem
på domkirkepladsen. Det blev også Squdra Moltenis grus og brostensspecialist, Jens Langergaard, der vandt spurten i stålklassen tilbage på torvet.
“Der var både Team K-Werks stærke Jørn Nielsen, Anders Ulrik, Steffen Lyhne og andre Velopressere at holde øje med. Men da 500 meter mærket var passeret valgte jeg en lang spurt, der holdt hjem,” fortæller Jens Langergaard, der var noget overrasket over at Peugeots Pelle Clemmensen også sad med i finalen.

“Som regel har Peugeot så mande defekter og tabte dele fra cyklen at de kvitter undervejs,” konstaterer Langergaard.

Er Peugeots sportsdirektør genbrugsfanatiker?

Pelle havde da også sit at slås med på den front i dagens løb. Godt nok kom den første punktering hos Pelle først efter 18 km – hvilket må være ny bedste tid – men derefter kom de så på stribe med 15-20 kilometers mellemrum. Efter 3. punktering bar Jens Langergaard over med Pelle og lånte ham en af Moltenis specialfremstillede slanger. De har et nanotynd coatinglag med kryptonit, der gør dem 98 % punkterfrie.

“Det var sgu synd for Pelle. Sportsdirektør Mejsen havde sendt ham afsted på et sæt 20 år gamle 23 mm ringe der tilsammen havde cirka 50 udbedringer med økologisk kontaktlim.
“Vores sportsdirektør Mejsen havde sendt mig en pakke med dækkene og skrev i en SMS at de dæk kunne sikre en sejr over Molteni,” siger en skuffet Pelle Clemmensen.

Jens Langergaard ser det mere som et udslag af genbrugsfanatisme fra Mejsens side kombineret med holdets ringe evne til at tiltrække sponsorer.
Efter Pelle havde fået kryptonitslangen i, havde han ikke flere flats og kom igennem de sidste 100 kilometer med feltet på den smukke rute.

Det var første gang Ribe-Tønder-Ribe løb af stablen og ruten på grus og små veje tæt på Vadehavet og vildsvinehegnet ved den tyske grænse bliver helt sikkert en nyklassiker.

Læsere fra “jeg er træt af at punktere-tråde” på Landevejscyklingens verdens Facebook-gruppe der får den tanke, at Moltenis kryptonitslanger lige må være sagen, må vi desværre skuffe. De er ikke til salg og iøvrigt ikke kompatible med Carboing-cykler. Kryptonit der roterer udsender så meget gammastråling at en carbonramme vil pulverisere i løbet af få kilometer. De er kun egnet til stålcykler fastslår teknisk chef på Squadra Molteni, Grane Maaløe.