Sejr ved Ribe-Tønder-Ribe: En blæsende dag i det sydvestlige helvede

Trods mandefald på det tilmeldte hold, lykkedes det duoen Lars Munch og Kaptajn Bjørnsteen at køre sejren hjem til Squadra Molteni ved “Helvede i sydvest” – Ribe-Tønder-Ribe.

Det er ikke mange højdemeter ved det 170 km lange Ribe-Tønder-Ribe. For den sydvestjyske marsk er flad. Meget flad. Men ikke desto mindre, blev det en lang, hård dag på marsken for Lars Munch og Kaptajn Bjørnsteen. For det der mangler i højdemeter, det kommer dobbelt igen i form af vind og grusveje.

De første 90 km gik fantastisk. Der var sgu fart på i med- og med-sidevinden. Lars led og hang lidt i starten, men jeg skal love for, at han fik varmet godt op for turboen de sidste 90 km hjem i modvinden, lyder det fra Kaptajn Bjørnsteen.

De første 10 gruspaveer blev forceret i højt tempo. Ikke mindst på grund af en gunstig medvind på mange af dem. Men efter 70 km drejede ruten mod øst – og så kom pavé 10, 11, 12 og 13. Alle i stiv modvind. Pavé 11 og 13 var endda på henholdvis 5 og 8 km!

Jeg var godt nok på “low fuel” da vi kom til Løgumkloster. Men efter en kaffe, et stort stykke kage og en rød cola, så var jeg klar til de sidste 70 km hjem i mod-og sidevind, fortæller Lars Munch.

Efter god 145 km ramte Moltenis duo den berygtede pavé Lundsmark på 4 km. Pavé er egentlig ikke det rigtige begreb. For en stor del af de 4 km er én lang sandkasse. Blødt dybt sand. Lars Munch var dog kreativ, og efter at have kørt fast med sine 28 mm Panaracer for anden gang, tog han en rask beslutning: Han løftede cyklen ind på marken ved siden af sandsporet. Dér var nogenlunde fast underlag.
Værre så det ud for Kaptajn Bjørnsteen. Også hans Continental dæk stod konstant i sand til langt over fælgen – og rillerne i hans cykelsko var tilstoppet.

Ja, det er en lorte sandkasse. Også jeg måtte ud og køre på en mark. For helvede da! Og efter dén, så kom et stykke grusvej med lige dele marksten og gamle murbrokker! Lort – sige jeg bare! Arrangøren af Ribe-Tønder-Ribe er en morder! Og så var jegoven købet ved at gå sukkerkold, fortæller en noget knotten Kaptajn.

Lars spottede hurtigt, at Kaptajnen var i vanskeligheder, så han ventede, og loyalt agerede han luksushjælperytter de sidste 25 km hjem – og de to kunne krydse målstregen som vindere af stålklassen.

Ribe-Tønder-Ribe får ★★★★★.
En ★ for medvinden. En ★ for landskabet. En ★ for paveerne. En ★ for depoterne. Og ★ for modvinden – for dén skal jo være der!