Tronskifte ved Kroppedal Grand Prix

Ligesåvel som Tour de France publikummet gerne ser Team Ineos dominansen udfordret, var årets Kroppedal Grand Prix ligeledes præget af et ønske om hård fight og repræsentation på podiet af mere end ét hold, i modsætning til 2019, hvor Squadra Molteni gjorde rent bord.
Og publikum fik hvad de kom efter!

Det så dog umiddelbart svært ud, da både Kaptajn Bjørnsteen og Løjtnant Sørensen i sidste øjeblik tilsluttede sig Moltenis udtagne firemandshold.

Jeg er oppe på 105% blodmængde efter transfusionerne efter sidste uges styrt og har fået et wildcard fra løbsledelsen og OK fra holdlægen til at køre i dag, lød det fra Kaptajnen.

Allerede på den indledende gentlemanrunde til Ledøje, hvor skåltalen i år hyldede Rik Van Looy, var der fyret op under kedlerne i fronten af pelotonen og flere ryttere blev sat allerede på vej ud af parkeringspladsen. Det lykkedes dog alle at køre sig op, få sig en Genever og få samlet feltet inden starten på dagens Criterium kl. 12.30.

Efter et par harmløse indledende byger til at fugte rutens underlag tidligere på dagen, blev der for alvor lukket op for bruseren kl. 12.29. Starten gik således i silende regn og ruten blev lynhurtigt markant mere teknisk og krævende. Fedtet skovvej, markveje med udkørte kokasser, glatte færiste og grussektioner med vandpytter og borteroderede broramper. Klassiske rammer for gedigent cykelløw.

Feltet forsvandt i en sky af regn og opsprøjt og efter første omgang af 8 var billedet tegnet op: de nypudsede cykler var allerede historisk beskidte og ryttere på hjul havde tilegnet sig en karakteristisk, mørkere teint. Moltenis Jeppe Thiemer kontrollerede fronten med 4 holdkammerater og 3 andre ryttere på hjul.

Billedet ændrede sig ikke nævneværdigt på de tre følgende omgange, der dog så lidt udskiftninger i front grundet punkteringer. Således måtte både Løjtnant Sørensen og Jørn (K-Werk) slippe frontgruppen.

På opløbsbakken på 4. omgang, kom rykket. Yehns Dichie udnyttede et pludseligt opstået hul til at træde fra Moltenitrioen med Kaptajn Bjørnsteen, Jeppe Thiemer og Kristian Blume.

Kristian ærgrede sig efter løbet:

Jeg kommer for langt til venstre og åbner døren for Yehns. Han er virkelig stærk, så det var kun et spørgsmål om tid før han ville angribe. Kaptajnen forsøger at lukke hullet, men har grus i begge øjne, så det lykkes desværre ikke, afslørede Kristian.

De sidste tre omgange forsøger Kristian Blume at gøre skaden god igen, men Yehns var desværre kørt. På et tidspunkt ser Kaptajnen at Jeppe er i krise. ”En ned” råber han, men i sit tunnelsyn misforstår Kristian beskeden og smækker bagskifteren én ud til højre – én krans ned – og hæver tempoet! Herfra “overleve” Jeppe alene hjem.

Det hårde tempo suppleret af Jens Langergaards og Carsten Jakobsens kontrol af det resterende hovedfelt betyder dog, at Kristian Blume uforstyrret kan køre et perfekt leadout til Kaptajn Bjørnsteen, der spurter sig til en sikker 2.plads. Kristian og Jeppe lukker top 4.

Kaptajn Bjørnsteen var trods Moltenis afgivelsen af 1. pladsen tilfreds med holdindsatsen.

Ja, jeg er godt tilfreds med holdets indsats – og min egen 2. plads. Det var en eksemplarisk holdindsats – og vi kunne ikke dæmme op på Jens’ power, lyder det fra Kaptajn Bjørnsteen.
Det skal dog for en retfærdigheds skyld nævnes, at Molteni har indleveret en protest til løbsledelsen af Kroppedal Grandprix. Det har vi gjort på grund af, at Moltenitoget hører ind under § 1. stk. 1 i “Bekendtgørelse om krav om mundbind m.v. i kollektiv trafik m.v.”. Derfor skulle Jens have haft mundbind de 4 omgange han sad i toget. Og det havde han ikke…

Tak til Kroppedal Grand Prix for endnu en fantastisk hyggelig dag! Vi kommer tilbage for revanche næste år!

Foto: Kroppedal Grand Prix og Squadra Molteni