Optakt: Paris-Roubaix

På lørdag sender Squadra Molteni et stærkt hold afsted til Paris-Roubaix Challenge 2018. Løbet, der er på 172 km – heraf 54 km på brosten, køres på samme rute og dagen før, som de professionelles Paris-Roubaix.

Klokken 07.00 lørdag morgen står 6 ryttere fra Squara Molteni klar ved Rådhuset i den lille søvnige nordfranske by Busigny. Med sig har holdet også Capitaine l’equipe Morten Mejsen fra Team Peugeot Re-Cycled. Foran dem vil ligge 172 km gennem ikonisk landskab ad småveje og ikke mindst de berygtede pavéer; markveje belagt med deforme brosten. Under 1. Verdenskrig bestod landskabet af skyttegrave og bombekratere – deraf navnet l’enfer du nord, helvede i nord. Lørdag den 7. april er det et andet helvede der venter rytterne fra Squadra Molteni.

– Det er ikke så meget de 172 km der er en udfordring. Det er de 54 km på brosten, som “trækker tænder ud”. Du bliver simpelthen gennembanket på de brostensveje. Og som vores holdkammerat, den erfarne Per Sandahl så rigtigt siger: “Det ikke så meget brostenene, der er et problem. Det er de brosten der mangler, der er problemet”, fortæller Kaptajn Niels Bjørnsteen, der har kørt løbet i 2015. På stålracercykel og i uld.

Squadra Molteni kører løbet som et hold. Målet er holde sammen, hjælpe hinanden og hvis alt går vel, at komme samlet i mål på den legendariske Velodrome i Roubaix. Holdet kører som altid på 40-45 år gamle stål-racercykler og cykeltøj af uld. Med sig til de nordfranske landeveje har holdet naturligvis også egen servicebil. En Molteni Volvo 244 DL fra 1974.

– Vi har nogle store stærke “dieselmotorer” på holdet. De bliver selvfølgelig sat på hårdt arbejde de første 150 km. En af de største udfordringer bliver dog at holde skarpt øje med Maria Winther. Hun er top trimmet, i absolut topform og let som en fjer – så vi er lidt bekymrede for, hvad der sker, når hun rammer den første pavé med 45 km/t. Bliver hun skudt af som en bordtennisbold eller kommer hun nærmest til at svæve hen over brostenene?, lyder det fra Jens Langergaard, der har kørt Paris-Roubaix 2 gange før.

I mål venter en eftertragtet souvenir…

 

Holdet stiller til start med Kaptajn Niels Bjørnsteen, løjtnant Kasper Sørensen, Maria Winther, Jens Langergaard, Jeppe Thiemer og Kristian Blume.

– På papiret er det et stærkt hold. Men endnu stærkere i virkeligheden. Holdet er i topform og klar til udfordringen. Jeg har lavet kostplaner for holdet: En stram diæt bestående af nordfransk vildsvin i rødvinssovs og ekstra mørk belgisk øl, afslører holdlæge Finn Birk.