Igen i år havde Velopress`s Thomas Marker arrangeret en Kullen-tur for mænd af stål på stål. Squadra Moltenis Københavner-løjtnant, Jens Langergaard var med.
Hvorfor køre i tog eller bil til færgen når man har en stålcykel
Parolen lød på at vi skulle mødes ved færgen i Helsingør kl 10.00. Men hvorfor køre i tog eller bil til færgen når man har en stålcykel tænkte Jeppe Thiemer og Squadra Moltenis Københavner-løjtnant, Jens Langergaard. Vi mødtes i stedet kl 08.10 ved Klamydia-Slottet – også kendt som Søpavillionen – i København, hvor vi også tog den cyklende bibliotekar Rasmus Fangel Vestergaard med. Rasmus var dog på moderne CX-cykel med skrivebremser så han måtte ligge i læ da Jeppe og Jens satte fart op af Strandvejen.
Efter godt halvanden time med stram kæde havde vi tilbagelagt de 50 kilometer og de øvrige cirka 25 ryttere nåede også frem til klokken 10.00 selvom de var kørt i bil og tog til færgelejet.
Holdsworth og Squadra Molteni
Turen fra Helsingborg til Kullen foregik i to grupper og Holdsworth-rytteren Jon Petersen gik allerede på færgen i tak-tik-snak. ”Jeg plejer at være for hurtig til den langsomme gruppe, men hænger som regel hvsi jeg vælger den hurtige gruppe,” lød det fra Jon.
Knapt ude af Helsingborg lagde Jon dog et tempo, som om han havde stjålet cyklen og med det tempo selvskrev han sig til at trække gruppe 1 det første stykke. Som den eneste anden rytter i orange trak Jens Langergaard op til Jon i fronten og med få undtagelser var det Holdsworth og Squadra Molteni der fik vind på næsen de 40 kilometer mod Kullen.
Angreb i 46-14
Lars Bryde lå med sit taktiske talent fra banen i læ, det meste af vejen men på de sidste tre kilometer mod Mölle gik Lars frem i et tidligt udbrud mod 12 procent bakken inde i Mölle, der er porten til finalen mod Kullaberg. Der blev dog samling på 10-12 mand inden bakken og ved foden af bakken trådte Jens Langergaard et angreb i gang på 46-14. Men han måtte sande det var for tungt og midt på bakken var det også for tungt til at skifte gear og Squadra Molteni blev passeret af 6-7 ryttere. Det hasarderede angreb betød at Jens Langergaard de sidste par kilometer hen mod brostensopstigningen til Kullaberg også blev passeret af den snu ræv Lars Bryde.
Luksus-burgers og røverhistorier
På Kullaberg blev der pustet ud og taget billeder og ventet på gruppe 2 inden frokost. Den var i år henlagt til Hotel Kullaberg i Mölle, fremfor cafeteriet på toppen af Kullaberg og der skal lyde stor ros til Thomas Marker for denne opgradering. Efter luksus-burgers og røverhistorier blev kursen sat retur mod Helsingborg i lidt mere moderat fart end turen derop. Men en skiltespurt på promenaden i Helsingborg blev alligevel sat ind. Squadra Molteni styrede dog mod Pressbyråen, hvor der blev indkøbt en stang Gøteborg Rape snus inden vi cyklede ombord på færgen.
Rule no. 5
Vejret var fint og på færgen, aftalte Jeppe, Rasmus og Jens at nu var vi varmet op til at cykle de sidste 50 kilometer til København. ”Så sparer vi jo også 75 kroner til toget, ” som Team Puch sagde.
I Humlebæk løste den cyklende bibliotekar dog billet til toget og efter sidevindsstykket fra Humlebæk til Rungsted slog Jeppe også op i banen og løste togbillet. Men med rule no. 5 i baghovedet fortsatte Squadra Molteni på Colnagoen hjem.
Tak til Thomas Marker for fantastisk arrangement og til de mange VeloPressere for godt selskab