Molteni i den tynde luft

Forberedelserne til Squadra Moltenis forsøg på at slå timerekorden er allerede i fuld gang. I Vejle eksperimenteres der med højdetræning og i København bliver der eksperimenteret med blodcentrifuge og bagværk.

Squadra Moltenis tekniske chef Grane Maaløe er kommet hjem fra Instutut Für Aerodynamik i Rostock, ikke kun med ny og vigtig viden om holdets nye merinouldfantomdragt, men også med det nyeste skud på Moltenis tekniske satsning: en åndedrætsmaske, der er forbundet med beholdere med en reduceret iltblanding.  Sent mandag aften ombyggede Grane Maaløe og Løjtnant Sørensen Kaptajn Bjørnsteens bryggers til et højdehus.

– Det er for at rekonstruere oplevelsen af at køre i tyndere luft, fortæller Grane Maaløe, der har bygget åndedrætsmasken sammen med en VVS-ingeniør på Instutut Für Aerodynamik i Rostock.
Der er faktisk tale om en udbygning af den maske, som Eddy Merckx brugte i sin timerekord-forberedelse i 1972, fortæller Grane, der også kan afsløre, at dele af åndedrætsmasken er pilotudstyr fra MIG29-jagerfly.

Eddy Merckx trænede også derhjemme med en åndedrætsmaske for at simulere kørsel i tyndere luft. Han havde 30 beholdere med reduceret iltindhold stående og trænede seks gange om dagen på rulletræneren, mens han indåndede den tynde luft. Det eneste problem, han oplevede under træningen var, da en af beholderne på et tidspunkt eksploderede, så en af træningslægerne blev såret, og Merckx et øjeblik troede, at hans hus var sprunget i luften.

– Så galt går det ikke her, siger Grane Maaløe. Jeg har placeret de 10 iltbeholdere bag naboens skur. Så hvis en enkelt beholder ryger i luften, så går det kun ud over en gammel plæneklipper, en Weber-grill og en rusten damecykel.

Også i København eksperimenteres der med stor opfindsomhed. Jens Langergaard har fået fingerne i Michael Rasmussens aflagte blodcentrifuge.

– Jeg eksperimenterer med Gløgg i blodcentrifugen. Dog uden rosiner og mandler. Og jeg er kommet frem til, at det er Blombergs Luxus Gløgg, som giver det bedste resultat, afslører Jens lettere snalret sent mandag aften.

Også Squadra Moltenis unge talent Jeppe Thimer er ved at forberede sig ned i mindste detalje.

– Jeg er gået i gang med at bage brunsviger, for at vænne mig til lugten af Fyn, lyder det fra Jeppe, der pt. også er ved at bygge en orange stålbanecykel hjemme på børneværelset.

Moltenis sydsjællandske dieselmotor Kristian Blume går mere traditionelt til værks. Han træner efter en gammel østtysk træningsdagbog – af den helt gamle skole.

– Ja, jeg træner 120 km til og fra arbejde hver dag. De 240 km hver dag giver den helt rigtige grundtræning. Nogle dage, når jeg får sent fri fra arbejde, bliver træningsturen hjem meget mørk og kold. Men det giver bare dobbelt på #5-kontoen. Og ja, jeg kommer nogle gange så sent hjem, at jeg kun får tid til at sove få timer. Så kan jeg lige så godt sove med cykeltøjet på, afslører Kristian.